header

header

8 december 2011

VINTER & Julgodis!!!

Äntligen verkar det som kung Bore ska gästa oss och ge oss en efterlängtad vinter! I går kom äntligen snön och marken är numera täckt av ett vackert, vitt täcke. Äntligen biter det i kinderna och knarrar under skorna när man går ut. Att det dessutom ska komma riktigt mycket snö de närmste dagarna kan ju få vilken vinterälskare som helst att brista ut i glädjesång!


I dag var det en strålande vinterdag och därför fick bilen stå hemma när Emma skulle hämtas på dagis. Fick mig en härlig och uppfriskande promenad och jag kan lova att massa energi tankades i solljuset - något som var välbehövligt. När vi kom hem inleddes årets tillverkning av julgodis. Emma och jag fixade och donade i köket och efter ett litet tag var Bountybollarna färdiga.


Bountybollar (ca 50 st)
50 g smör
½ dl sirap
½ dl florsocker
2 dl vispgrädde
1 krm salt
1 påse kokosflingor
200 g ljus blockchoklad

Blanda allt utom kokos i en kastrull & koka i 5-8 min, tills smeten börjar bli lite seg. Tillsätt kokosen. Låt smeten svalna något & rulla sedan små bollar & lägg på en skärbräda. Ställ i frysen i ca 30 min.

Smält chokladen i vattenbad. Doppa kokosbollarna i chokladen & låt dem stelna på bakplåtspapper. Förvaras kallt.

Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för du lämnar några ord hos mig!