header

header

1 juli 2016

Foto x 3 - en utställning som berör.

Det har varit två fotoutställningar som jag inte har kunnat få ur huvudet sen jag såg bilder från dem första gången. Vet inte hur många gånger jag tänkt ta mig till Fotografiska för att se dem men varit för seg innan de slutat visas. Förstå då min lycka när jag upptäcker att utställningarna skulle visas på Magasinet här i grannstaden nu i sommar.

För att inte riskera att vara för seg även detta tillfälle, så satte jag mig helt enkelt i bilen och for dit nu i eftermiddag. Fick ingen med mig så jag åkte själv. Vet inte vad jag hade för slags förhoppningar, om jag hade några överhuvudtaget och jag vet fortfarande inte om de infriades. Men berörd, det blev jag.

Fotograferna som ställer ut är Helena Blomqvist Slumberland, Nygårds Karin Bengtsson The Fool, The Forest and Other Stories och Magnus Wennman Där barnen sover.


De två första utställningarna var helt ok men det var den sista, av Magnus Wennman, som berörde mig allra mest. Det har väl knappast undgått någon att han fotograferat och synliggjort verkligheten för de barn som är på flykt från kriget.

Att läsa de korta texter som hörde till varje bild gav i alla fall mig en rejäl klump i magen. Tänk att varje kväll ha en skräck för att lägga huvudet mot kudden och somna - om man nu har en kudde dvs. Att varje natt få hemskheter uppspelade för sig som ingen människa - i synnerhet inte barn - ska behöva uppleva. Har ni möjlighet att se utställningen och inte redan gjort det - gör det!

Helena Blomqvists utställning

Nygårds Karin Bengtssons "The boat" & "The fool".

En av alla bilder Magnus Wennman visar i utställningen "Där barnen sover"

Ute regnar det och är en ganska tråkig sommardag men vad gör det egentligen? Vi har ju tak över huvudet, slipper bli blöta och frysa. Vi har det rätt så bra när man tänker efter.

Ha en fin 1:a juli!

1 kommentar:

  1. Vilken tur att du nu fick möjlighet att besöka de fotoutställningar du så länge velat se. Och tänk hur viktiga de är de där bilderna som etsar sig fast. Som berör. Som stannar kvar. Bilder som gör skillnad. Jag är glad att du fick en minnesvärd upplevelse Carina och kanske också en hel massa inspiration.

    Ta hand om dig och ha en fin helg!

    Kram Lotta

    SvaraRadera

Tack för du lämnar några ord hos mig!