header

header

5 juni 2016

Rabarberkaka.

God morgon söndag! Ännu en ledig dag att se fram emot och det känns riktigt bra :). 

Gårdagen kom och gick med en väldig fart och jag måste säga att det var en av de bästa på länge. Då det inte var lika varmt som det varit tidigare i veckan fick man ju faktiskt en del gjort och det gillas. Har kommit in i något slags städ-mood och tvättar och storstädar det mesta i huset för tillfället. Det gäller ju att passa på när det tillståndet infaller - det är ju inte allt för ofta ;).

Tog även tag i massa saker som hängt över mig och som jag skjutit framför mig. Saker så som målning, rensning ute och så städningen inne. Hann även med ett långpass på racern och det var riktigt gött - i alla fall efteråt ;). Skämt och sido - vi är verkligen privilegierade som lever i detta oerhört vackra land. Kvällen i går visade verkligen sommarsverige från dess vackraste sida. Avslutade dagen tillsammans med grannarna och satt ute och pratade till sent.

Gjorde även jag en sak som jag inte gjort på länge men som jag i vanliga fall tycker är väldigt avkopplande. Fick ett infall och bakade en kaka. Jajamän, en rabarberkaka blev det och får jag säga det själv så blev den riktigt god. Så självklart måste jag ju dela med mig av detta goda recept.


Rabarberkaka

100 g smält smör
2 ägg
2 dl strösocker
2 dl mjöl
Rabarber (eller andra bär, tex vinbär, hallon)

Sätt ugnen på 175 grader
Smält smöret
Vispa ägg och socker pösigt
Blanda i det smälta smöret och mjölet, blanda runt
Häll i en smord och mjölad form
Grädda i 175 grader i ca 35 minuter
Låt svalna
Servera med grädde eller vaniljsås




Söndag som sagt och exakt vad den ska bjuda på vet jag inte. Kanske lite fix med hårbollens hage (& sen kan det vara så att han fyller 1 år i dag - får kolla upp det). 

Önskar er en fin dag!
Kram Carina.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för du lämnar några ord hos mig!