header

header

27 september 2014

Trettio dagars utmaning....

Förra helgen när jag var på tjejhelg i Idre så var det någon/några som kom på idén att det skulle köras en utmaning. Och inte vilken utmaning som helst utan en väldigt bra och nyttig sådan. Jag velade länge och väl om jag skulle anta den. Men eftersom jag är som jag är så kunde jag så klart inte låta bli :).

Utmaningen skulle börja gälla fr.o.m. det att jag klev innanför dörren här hemma i söndags och trettio dagar framöver. Trettio dagar låter väl inte så mycket men när det är att vara utan socker dessa dagar. Ja, då blir det genast svårare.

Jag trodde inte att jag skulle känna av det så mycket men herre guuud, redan första dagen var jag beredd att kasta in handduken. Och det hade jag nog gjort om jag inte hade haft två andra med mig i denna utmaning. Jag var så grymt sugen på choklad så jag höll på att gå åt. Visste inte vart jag skulle ta vägen. Och o´boy-burken som stod där i skafferiet. Det var nästan som om den ropade på mig där från sin plats. Men jag bet ihop och tog några nötter i stället - inte vad jag var sugen på men det hjälpte för stunden.

Så denna vecka har jag kämpat för att inte äta något socker och så här i slutet av veckan så har det faktiskt börjat gå ganska bra. Jag är inte speciellt sugen efter sött längre och det finns ju faktiskt väldigt mycket annat man kan äta i stället för en massa skit (ursäkta ordvalet). Och allt blev ju inte sämre av att jag fick en efterlängtad råsaftcentrifug av mamma och pappa igår. Så nu ska här göras egna juicer framöver. Mums!! (gäller bara att komma ihåg att sätta dit tillbringaren när man kör igång mackapären - vilket jag glömde i morse...... ooops!!)

Gurka, ingefära, päron & lime - riktigt gott tillsammans.

Chilikyckling med bacon, rödbetor & getost - otroligt gott!! 
(receptet finns här)

Och en äppelkaka till efterrätt - själv tog jag fruktsallad...

Nu ska vi se vad återstoden av denna lördag har att bjuda på. Ett rullskidpass i blåsten/stormen fick inleda dagen. Sen har jag faktiskt stått i köket några timmar - slog på stort och gjorde en riktigt god lunch och efterrätt (den fick bli till dom andra) i dag. Skulle gärna gå ut och vara ute i det fina vädret men nja..... gillar inte riktigt när det blåser så mycket. Vi får helt enkelt se vad jag hittar på.

Ha en fortsatt fin lördag!
kram Carina.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för du lämnar några ord hos mig!