header

header

12 april 2013

Doften av grönsåpa.

Börjar dagen med att säga ett stort TACK för era peppande och rara kommentarer! Era ord värmer. Det hoppas jag ni vet. I dag känns det lite bättre men besvikelsen har inte lagt sig helt om jag ska vara ärlig. Men nu lägger jag det bakom mig. Nu är det en ny, oskriven dag som står för dörren!

Fredag morgon och hela huset luktar såpa. Det luktar rent och jag älskar det! Just lukten av grönsåpa väcker många minnen till liv. Mamma som precis har städat. Besök hemma hos farmor och farfar. Men det som jag kanske mest förknippar med grönsåpa är första besöket för året i sommarstugan.

Vår stuga. Många lyckliga minnen. Mitt paradis. På en liten halvudde ligger den. Omgiven av tallar och sjön. Ostört. En plats för återhämtning och frid. En plats att njuta. En plats jag älskar! Vår stuga är verkligen en sommarstuga. Vi har inte direkt tillbringat några vintrar där (även om det går) utan när snön börjar försvinna har det alltid varit dags att åka upp till stugan. Det är här minnen med grönsåpa kommer in. 

Efter en lång vinter har det alltid varit obligatoriskt att första besöket i stugan har innehållit storstädning.  Och grönsåpa. Ut med sängkläder, mattor, filtar, kuddar - vädra. Skrubba, skura, pusta. Efter otaliga timmar har stugan stått där i all sin prakt. Strålat. Doftat gott. Öppnat sina dörrar. Åter inbjudit till skratt, lyckliga stunder och nya minnen. Välkomnat. 

Ja, som ni säkert förstår så har grönsåpa en alldeles speciell plats i mitt hjärta. Och nu längtar jag efter min stuga. Längtar så det kniper i hjärtat. Snart så är jag där igen. Bland tallar och barr. Bland myror och kottar. Och njuter av doften av grönsåpa.

Snart ses vi igen!

Skönt att få drömma sig bort en kort stund men nu är det dags att ta tag i den här dagen. Några ärenden som ska fixas - stora och små. Det ska tränas. Och sen kanske jag ska klippa klart träden ute - bättre sent än aldrig ;).

Önskar alla en förträfflig fredag!
Kram Carina

4 kommentarer:

  1. Du skriver så fint Carina! Vilka härliga grönsåpe-minnen :).

    Hoppas du får en finfin fredag! Kram Jennifer

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack fina du! Vad glad jag blir :).

      Hoppas du också haft en superbra fredag!
      Kram Carina

      Radera
  2. Fina Carina! Så tråkigt att läsa att något du hoppats inte blir av. Kanske en annan gång?


    Din grönsåpeminnen har värmt mitt hjärta. Vilken skatt till sommarstuga ni har! Jag blir alldeles tagen. Vilken lycka att ha det.

    Varm kram till dig!
    Lotta

    SvaraRadera
  3. Tusen tack för dina fina ord Lotta! De värmer!!

    Sommarstugan är verkligen en skatt. Älskar det stället.

    Hoppas allt är bra med dig!
    Stor kram Carina

    SvaraRadera

Tack för du lämnar några ord hos mig!