header

header

16 januari 2013

Bryta (o)vanor.

Onsdag morgon och här sitter jag vid köksbordet och filosoferar så där i allmänhet. Funderar över hur svårt det är att bryta vissa vanor eller rättare sagt ovanor - i alla fall när det gäller mina mat- och  frukostvanor.

De flesta som känner mig vet att när det kommer till mat så är jag väldigt bekväm av mig. För att inte säga otroligt lat. Tycker inte det är speciellt kul att varken laga eller äta mat. Ser det mest som ett nödvändigt ont. Helst ska det gå fort och det är inte så noga vad det innehåller - ur näringssynpunkt. (vill dock poängtera att det här bara gäller mig själv. Absolut inte när det kommer till lillan - då är jag noga med vad hon stoppar i sig).

För ett tag sen, innan jul, hade vi några vänner över på mat och vi kom att prata om just vad vi äter till frukost. Jag kröp väl till korset och erkände att min frukost (nästan) alltid bestod av ett glas O´boy och en knäckemacka. En av våra vänner tittade på mig och utbrast: Men Carina, du kan ju lika gärna dricka en kopp kaffe och ta en cigg till frukost!

Det där var ord som har satt sig och jag, en O´boy-älskare av högsta rang, har insett att han faktiskt hade rätt. Jag har ätit f-bannat dålig frukost och kanske inte så hälsosamt i övrigt heller när jag började tänka efter. Det har ju blivit en del mackor genom åren..... Inte nog med att jag gillar O´boy, jag älskar smörgåsar i alla dess former också. Man tycker ju att man borde ha ätit bättre med tanke på all den näringslära man läst och med tanke på vad man vet att kroppen behöver när man tränar men jag har varit lat. Lat och bekväm av mig och därför har speciellt mina frukostvanor sett ut som dom gjort.

Fick mig som sagt en tankeställare och efter nyår bestämde jag mig. Nu eller aldrig! Nu skulle frukostovanorna brytas! Så fr.o.m. nu så tar jag mig tiden att koka min havregrynsgröt om morgnarna - det är inte gott men det går ner. Jag har t.o.m. börjat äta grönsaker till lunch och middag och jag har övergivit mitt mack-ätande om kvällarna. Och tänk, blodsockret hoppar inte upp och ner längre, jag känner mig piggare och känner att jag orkar mera.

Och vad vill jag säga med det här då? Jo, det går att bryta sina ovanor bara man ger sig den på det. Det är kanske inte helt lätt men när man väl bestämmer sig brukar det gå bra. Jag har själv några fler ovanor jag borde ta tag i, som det här med choklad - ytterligare en sak jag älskar. Men den ovanan tänker jag ta tag i en annan dag :).
Dagens visdomsord.

I dag blir det en dag hemma, min tur att vabba med lillan. Vi får se om vi kan gå ut en sväng utan att hon hostar upp lungorna. Det är ju lite mildare ute i dag. Nej, nu är det dags att ta tag i den här dagen!

Hoppas alla får en härlig onsdag!

2 kommentarer:

  1. Nu blev jag sugen på ett glas Oboy! Jag som aldrig brukar dricka det till frukost. Attans också, mjölken är slut... Det viktiga är väl att hitta något man mår bra av själv! Och oboy och knäckemacka är faktiskt bättre än cigg och kaffe, så det så. Du kan ju sakta föra in andra saker och se om det funkar :) Kram!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo du har rätt men för att vara ärlig så mår jag betydligt bättre av att äta ordentlig frukost i stället för O'boyen vareviga morgon. Men du har helt rätt i att man ska göra det man mår bra av.

      Kram

      Radera

Tack för du lämnar några ord hos mig!