header

header

11 december 2015

Kärleken till en liten kanin

Att jag är en djurvän av stora mått, ja det vet alla som känner mig. Jag älskar djur - i alla fall de allra flesta - och det har alltid varit min högsta önskan att ha ett eget husdjur. Jag har till min stora sorg tyvärr alltid haft anlag för astma och reagerat allergiskt på diverse pälsdjur genom åren, så det har aldrig blivit något husdjur för min del (om man inte räknar ett akvarium fullt med fiskar förstås).

Men i slutet av sommaren bestämde vi oss för att skaffa en liten kanin till familjen. Junior har ärvt min kärlek till djur och var mer än överlycklig när vi äntligen skulle åka och försöka välja ut en liten krabat. Det tog inte många sekunder hos uppfödaren innan hon hade bestämt sig - det var den där lille, rädde krabaten som mest tryckte i ett hörn som hon ville ha. Jag hade nog valt brorsan som var betydligt mer framåt - men hon hade bestämt sig, så det blev den lille hariga kaninen som följde med hem.

Och jag måste verkligen säga att hon valde rätt. Den lille krabaten var och är förvisso feg, vill inte bli upplyft eller vara i famnen och lever inte upp till sitt namn, Tuff men oj vad han har stulit våra hjärtan. Han är den mest kräsna (äter bara hö och pellets) och gosiga kanin som finns, har den mjukaste päls, hoppar, sprätter och är glad när vi kommer. Nosar och klättrar på oss. Älskar att bli struken över ryggen och nosen. Och när man kliar honom bakom örat - ja då blir huvudet allt tyngre och ibland somnar han.

Det är helt ofattbart att man kan känna sådan kärlek till en liten kanin men det är precis vad vi gör. Och Emma visste vad hon gjorde den där dagen då de träffades för första gången. Den dagen då han fick följa med oss hem och blev vår <3.


Bästa och finaste Tuff <3

Förutom att känna kärlek till en kanin så har fredagen inneburit städning av huset och lämning vid skolan. En löptur i skogen där jag bjöds på den mest fantastiska soluppgång (önskade verkligen att kameran hade varit med). En tur till shoppingcentret för att uträtta ärenden. Och nu ska här laddas för ett besök i skolan och ett julbord i kväll. Och så måste man ju njuta av att solen skiner ute - det om något är ju värt att fira :). 

Önskar er en fin fredag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för du lämnar några ord hos mig!